Lukk munnen og lytt

Lytter du på ordentlig?

Når vi driver på med noe spennende, som jeg antar at du også gjør, så er det vanlig at vi snakker om det: Hvor spennende kroppen er, hvor raskt behandlignen virker, hvor banebrytende teknologien eller metoden er… Kjenner du deg litt igjen?

Det er lett å havne i en tralt hvor vi forteller hver potensielle kunde vi møter om hvor bra det vi driver med er og hvorfor det kan være gunstig for dem å benytte muligheten! Og vi mener jo selvsagt bare vel…

Det er i vår natur å prate. Spesielt oss som i tillegg også er gründere og selvdrevne! Og dette er ofte en positiv egenskap, å fortelle om muligheter, konsepter og ideer til investorer, samarbeidspartnere, formidlere eller ansatte. Det er strengt talt nødvendig å ha denne egenskapen hvis vi ønsker å nå langt i våre utvalgte veier.

Men det er ikke ALLTID munnen skal brukes når du vil oppnå interesse, ro og tillit hos andre mennesker. Som oftest er ørene og blikket ditt de viktigste salgsargumenetene dine.

Her er noen eksempler på hvor dette er spesielt viktig:

Du er i et møte med en potensiell klient La han eller henne merke at du virkelig lytter, at du forstår og respekterer. Og at du også er villig til å ta deres forståelse av situasjonen i betraktning. Dette kan du aldri bare fortelle noen – Det må oppleves… og føles.

Du kan lære en hel del ved å lytte til hvordan et annet menneske ser verden og opplever sitt eget liv, sin helse og kropp. Først når han eller hun føler seg vel tatt imot av deg, er det en god mulighet å foreslå en time eller et opplegg.

Du har med en sint eller skuffet kunde å gjøre. Uansett hvor gode dine tjenester eller produkter er vil du sannsynligvis få med misfornøyde kunder å gjøre fra tid til annen. Mennesker som rett og slett hadde en annen forventning til det du tilbyr, enn hva du faktisk leverer.

Ikke gå i fellen ved å prøve å rettferdiggjøre utfallet, eller fortelle kunden at han eller hun har gjort noe feil. Dette vil bare være å helle bensin på bålet, og er du skikkelig “heldig” kan nettop dennne sinte kunden være en klager, som gledelig, åpenlyst og i mangetall deler sin skuffende opplevelse i møte med deg. Dette kan være en ødeleggende og demotiverende situasjon, spesielt i disse dager hvor informasjon, positiv og negativ sprer seg som ild i tørt gress gjennom sosiale medier.

Så hva er det beste å gjøre i en slik situasjon hvor du er i kontakt med en skuffet eller sint kunde? Lytt… bare lytt og forstå. Selv om du innerst i ditt hjerte tenker at du har ditt på det rette. Jo mer du prøver å rettferdiggjøre for deg selv ved å forklare situasjonen eller retningslinjer, jo sintere vil kunden antakelig bli.

Så bare lytt. Det er klart du kan foreslå mulige løsninger til situsjonen når alt kommer til alt, men først bare la kunden pese fra seg ved å si for eksempel: “fortell meg hva som har skjedd?” for å vise at du faktisk er villig til å høre klagen, og se etter rom for forbedring hos deg eller ditt firma. Slik er sjansen stor for at kunden vil fortsette å være akkurat det – din kunde eller klient.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *