Markedsføre på Facebook; Enkelt og effektivt

Selv om noen syns Facebook er en skummel, skummel ting, oppfunnet av djevelen selv, kan jeg med trygghet si at de fleste av oss bruker facebook daglig, og syns det er et nyttig verktøy. Det er en enkel måte å holde kontakt med familien, venner og bekjente.

I tillegg til det kan facebook være en ypperlig plass å fortelle verden om produktene eller tjenestene dine. Millioner av potensielle kjøpere er daglig inne på facebook i ønske om å bli underholdt. Do it! underhold dem, bruk de midlene du har tilgjengelig!

1.   Bli poppis på facebook
2.   Tenk profilering – Alltid.
3.   Dialog med fansen
4.   Bruk bilder
5.   Marker milepæler
6.   Ha konkurranser
7.   Funnet verdi? del!
8.   Lag korte videoer
9.   Vær interaktiv
10. Opptre profesjonelt

La oss si at du allerede har laget en side for firmaet ditt, produktet eller tjenesten du ønsker å promotere og ikke helt vet hva som skal skje nå. Første steg videre er å lese de følgende metodene som jeg har beskrevet under og ta dem i bruk.

1. Bli poppis på facebook

Først og fremst; del noe av verdi. Har det vært verdifullt for deg, er det sannsynlig at andre vil syns det også. Uansett; Det er ikke alltid nok å dele interessant og nyttig stoff. Ofte er det nødvendig å si vær så snill og takk. Hva jeg mener med det er at vi lever i en tid hvor interessant og nyttig flommer over. Spør pent om vi kan dele artikkelen eller bildet ditt, så gjør vi det gjerne.

2. Tenk profilering – Alltid.

Mesteparten av det du vil dele gjennom siden kommer ikke til å være opplagte salgskampanjer eller oppfordringer til handling. Sider som fører denne strategien og ikke deler stort annet, vil ha vanskelig med å få nye likes og holde på de eksisterende. Det er både gjennomsiktig og kjedelig. Et eksempel på hvordan jeg mener profilering kan gjøres riktig er om du f.eks har en side hvor du tilbyr seiling på din private båt middelhavet. Ved å dele bilder av solskinn og sjø, vind i håret og dele historier fra dagene som går i idylliske omgivelser, skaper du etterspørsel gjennom lengsel etter det du har å tilby.

3. Dialog med fansen

Still spørsmål til følgerne dine;
Hva er din favoritt….?
Hvor ville du reist hvis ….?
Hva mener du om….?

Å få fansen til å involvere seg mer, vil ikke bare gjøre at de besøker deg oftere, men det vil trolig få dem til å identifisere seg personlig med ditt merkenavn eller firma. I tillegg til de fordelene det gir er det et annet viktig aspekt ved å holde en åpen dialog med brukerne, og det er innsikt i deres behov og ønsker. Denne informasjonen er spesielt nyttig når du skal innføre nye produkter eller tjenester.

 4. Det sies at et bilde er verdt mer enn….?

Vi har hørt det før, så jeg trenger ikke si det. Mitt poeng er at på facebook er bildene trolig verdt mer. Tenk på det; Hvilke Facebook-vaner har du selv? Jeg vet at jeg har en lei tendens til å bare kjapt scrolle gjennom facebook etter noe nytt og spennende. Tror du jeg stopper og leser når jeg egentlig skulle gjort noe annet? Nope! Jeg ser på bildene, og ser nøyere hvis det ser ut som det bærer et snev av underholdningsverdi. Typisk blir vi revet med av bilder som skiller seg fra mengden eller har en umiddelbar emosjonell virkning på oss.

5. Fest og feiring sammen med fansen!

Ettersom antall medlemmer på siden vokser, er det sannsynlig at du vil syns det er gøy. Hvorfor ikke invitere dem som har gjort det mulig med på feiringen? Fortell fansen hvor glad du er for deres støtte ved å være tilhenger. Du kan gjøre det på flere måter; en måte er å si på forkant av å nå en milepæl, at du vil gi bort sånn og sånn til den som: ? En annen måte er å opplyse om at dere allerede har nådd et mål og i den anledning vil dele ut noe. Det er alltid kjekt og få noe og det er kjekt å vite at ens bidrag teller.

6. Ha konkurranser eller bare gi bort noe

Med gjevne mellomrom kan du oppfordre folk til å delta på konkuranser. Be dem om å dele, like og kommentere på siden. All aktivitet er med på å spre budskapet om din eksistens på facebook. Det ønner det seg å alltid ha en gulrot tilgjengelig for nye fans og for å holde på dem du har. Facebook fungerer også slik at de sidene eller profilene du engasjerer deg mest med, blir også servert mer av i nyhetsoppdateringene . Så jo mer du kan få andre til å trykke på knappene dine, jo mer av knappene dine vil de se hver dag.

7. Elsk dine fans og dine fiender, eller lettere; bli venner med alle!

Du trenger ikke alltid gjøre all jobben selv. Hvis du tillater det vil du se at innlegg og bilder delt fra tilhengere og tilogmed fra konkurrenter kan hjelpe deg å vokse. Det er ikke nødvendig å finne opp hjulet på nytt. Hvis du har lest noe nyttig innenfor din nisje hos konkurrenten – Hva med å dele det med dine egne fans? Ved å gjøre dette oppnår du mye godt; For det første så viser du at du er trygg på deg selv og det du holder på med. Det viser at du gir følgerene dine førsteprioritet, og ikke holder på hemmeligheter til fordel å “beskytte” firmaet fra konkurranse. Det er stor sjanse at du også vil få trafikk sendt tilbake til deg som takk for at du deler.

8. Snakk til følgerne dine – med video!

Selv om du ikke har mye trening med å snakke på film, og syns det er ubehagelig, kan det like vel være en god idé å bare kaste seg i det. Ved å dele video, kan du kommunisere på en måte som ikke lar seg gjøre med bilder og tekst. Jeg gjetter at du har en skuespiller du liker spesielt godt… er det ikke sant at du føler at du kjenner denne personen på en måte, og føler et slags bånd? Ved å dele video-snutter av deg selv, vil du gi et ansikt til bedriften din, som kunden kan knytte seg til. Vi har også en tendens til å ha lyst å vite mer av noen vi føler et bånd til, og det er stor sjanse for at du vil oppnå mye raskere tillit.

Alt du trenger for å lage små opptak er en sak som kan filme (som et webkamera eller en mobil) noe og snakke om og en profil på Youtube eller Vimeo. Så snart du har lastet opp klippet har du en link til siden videoen kan vises, og når du limer den inn i statusfeltet på Facebook-siden din vil Facebook automatisk integrere videoen. Tøft hæ?

9. Kommenter når det skjer.

Vær aktiv på din egen side, ikke bare med å legge ut nytt innhold men også ved å ønske nye tilkommere velkommen med en liten hilsen. Kommenter hvis noen liker eller deler noe du har lagt ut – Fortell dem at du liker at de bidrar. Og sist men ikke minst – Jeg kan ikke få sagt nok hvor viktig det er å svare på spørsmål som blir stilt på veggen eller i som du får i innboksen.

10. Vær ryddig og profesjonell. – Alltid!

Facebook startet på gutterommet til Mark Zuckerberg med venner i 2004 og skulle være et verktøy for universitetsstudenter for å enklere holde kontakten med hverandre. I dag er Facebook alt annet en et lite universitetssamfunn. I den vestlige verden, hvor vi befinner oss, er det de ferreste som ikke er en del av nettverket nå. Hold det ryddig og ikke del bilder eller meninger som kan virke støtende på grupper eller individer. Følg genereller etiske retningslinjer.

Facebook har i praksis tatt over internett! Sørg for at du befinner deg der! Presenter deg selv og firmaet ditt slik at de som leter etter dine produkter eller tjenester finner deg, og dermed kan ta kontakt.

 

Jeg håper du har funnet noen av disse tipsene nyttige, og jeg er åpen for dine forslag til forbedringer!
Og en ting til; Sharing is caring! 😉 Før du går, del gjerne på Facebook!
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *